niedziela, 25 lipca 2010

Spotkanie z Polską

Tematyka odnosząca się do zderzenia różnych kultur jest zawsze dla mnie ciekawa. Szczególnie, jeśli dotyczy naszego kręgu kulturowego i Japonii, kraju, jak się wydaje, zgoła innego. INNEGO wręcz. :) Ostatnio dostało mi się (dzięki B. :)) książkę, gdzie dochodzi do takiego małego zderzenia Polski z Japonią właśnie. Nie od dziś wiadomo, że nasze postrzeganie INNEGO tak naprawdę więcej mówi o nas samych.

Jak czytamy we słowie wstępnym napisanym przez Krzysztofa Zanussiego:

"Zderzenie z kulturą tak inną od naszej zostawiło we mnie poczucie pokory wobec odmienności, która mnie przerasta, której nie zdołam nigdy do końca zrozumieć ani tym bardziej ocenić. Dzięki temu, że kilkumiesięczny pobyt na stypendium w Japonii uformował we mnie poczucie pewnej nieśmiałości wobec świata, który na pierwszy rzut oka jest zupełnie niezrozumiały, łatwiej mi było później pogodzić się z odmiennością innych, nawet wiele bliższych kultur.
Moja japońska rozmówczyni odbywa podróż w odwrotnym kierunku. Odkrywa Polskę przez swoją japońskość. Jej pytania wydają mi się ciekawsze niż moje odpowiedzi, bo właśnie w tych pytaniach odnajduję odmienność myślenia, inną wrażliwość i inną estetykę. Każde z tych odkryć pozwala mi lepiej zrozumieć moją własną kulturę, a równocześnie przybliża zagadkowe tropy myślenia ludzi tak szczególnych jak Japończycy."


Książka zwiera rozmowy przeprowadzone z kilkoma postaciami polskiej kultury, między innymi z Krystynaą Jandą, Adamem Michnikiem i Arkadiusem. Może nie jest to porywająca lektura, ale czyta się z zaciekawieniem. Dla mnie właśnie to odkrywanie inności, także w nas samych, jest najbardziej interesujące. Polecam!

(Cyt. za: Chihiro Ishida, Spotkanie z Polską, Warszawa 2005, s. 7)

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz