sobota, 29 sierpnia 2015

Japońskie tkaniny, EuGenius i nowa galeria, czyli znowu Kraków.


Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha jest znane chyba wszystkim miłośnikom Japonii. Wpadam do Krakowa 2-3 razy w roku głównie po to, aby zerknąć na aktualne wystawy. Podczas ostatniego pobytu w Krakowie poza zobaczeniem wyników projektu Ki-Mono Reconstruction, obejrzałam również wystawę Wielowątkowe piękno. Techniki dekoracyjne tkanin japońskich



To świetna okazja, aby zapoznać się z różnymi technikami zdobienia tkanin. Można podpatrzeć warsztaty takich mistrzów jak Ishimi Ōsugi, którego papierowe szablony zachwycają motywami i precyzją wykonania. Technika ise-katagami od lat mnie zachwyca i na tej części wystawy spędziłam chyba najwięcej czasu. Ale nie tylko tej technice pomysłodawcy wystawy poświecili miejsce. Zainteresowani farbowaniem techniką shibori czy haftem również znajdą coś dla siebie.





Bardzo spodobało mi się to kimono. Faktura, kolory, a nawet i trochę użyte motywy  odbiegają nieco od kimon, które do tej pory udawało mi się zobaczyć.



Wystawa sama w sobie została w ciekawy sposób zaprojektowana. Poza eksponatami mamy filmy video obrazujące niektóre techniki zdobienia, a na ścianach wyświetlano postacie ubrane w różne stroje. Podobało mi się również to, że można było zobaczyć narzędzie, którymi posługują się artyści zajmujący się poszczególnymi  technikami.





Wystawę można oglądać do 13 września. Polecam!

Ponadto od niedawna tuż obok Muzeum Manggha działa Galeria Europa - Daleki Wschód. Warto zajrzeć nie tylko z powodu ciekawych wystaw (obecnie oglądać można video instalację chińskiego artysty Yanga Fudonga oraz obrazy Andrzeja Wróblewskiego), ale również samego budynku. Łączy on w sobie prostotę i przestrzeń oraz nowoczesne technologie.




W głównym holu wita nas EuGenius, robot, który nie tylko powie "dzień dobry", ale również oprowadzi nas po galerii i opowie o tym miejscu. Jest całkiem przyjazny i pozwala sobie robić zdjęcia. :) Można również pobawić się dwoma aplikacjami i poćwiczyć kanji oraz odnajdywać znaczenie niektórych znaków ulokowanych na posadzce dzięki trójwymiarowym interaktywnym obrazkom wyświetlanym na tablecie.



Galeria Europa - Daleki Wschód to kolejny powód dla mnie, aby wpadać do Krakowa. Będę. :)

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz